"De", "dem" och särskrivningar..GAH!

Något som jag verkligen kan irritera mig på är att folk faktiskt inte verkar veta när man ska skriva "de" och när man ska skriva "dem". För det är faktiskt en jääävla skillnad! Det låter ju för fan helt inavlat när man skriver tvärt om, hör/ser ni inte det?! Vart var ni på svenskalektionerna när man lärde sig allt detta? Hemma och sov?
Det som irriterar mig ännu mer är att folk i tex forum använder sig av just de och dem när de ska försöka verka smarta och skriva på korrekt svenska, också blir det bara så jävla fel! Skriv "dom" då istället era jävla analfabeter!
Jag skriver oftast dom, men jag vet i allafall vart jag ska skriva de och dem..
Här är lite hjälp för er som inte vet:

Skillnaden på "de" och "dem"

Överallt på internet, i forum, undertexter bloggar och överallt annars där text förekommer används "de" och "dem" ofta åt helvete.

Jag börjar bli trött på att läsa saker som "känner du de?" och "var är dem?", så här kommer två enkla tips för att hålla reda på när man ska använda "de", och när man ska använda "dem".

"They" och "them"

Kan du engelska så kan du antagligen skillnaden på "they" och "them", och kan du det så kan du tänka att "de" är "they", och "dem" är "them".
Så, om du då är på väg att skriva "var är dem?", tänk då på engelska så hör du hur värdelöst det låter: "where are them?".

"Jag" och "mig"

Det andra knepet är att ersätta "de" med "jag" och "dem" med "mig". Hör själv:
"känner du jag?" = "känner du de?" = FEEEL
"känner du mig?" = "känner du dem?" = RÄTT

Så, nu vet du skillnaden på "de" och "dem". Och om du ändå inte fattar så använd "dom" istället.



Och nu till en till sak som irriterar mig, alla dessa jävla särskrivningar!!!! Hur jävla svårt kan det vara? Är det bara jag som stör mig på folks dåliga svenska när jag läser? Många meningar får ju en helt annan innebörd när man särskriver! Visst felskrivningar här och där det gör väl alla, men när det ÄR rättstavat men ändå så jävla fel, då börjar man ju undra..

SÄRSKRIVNINGAR SOM FÅR HELT FEL INNEBÖRD...
KYCKLING LEVER - "..han lever, han lever, hurra hurra"
BAD SHORTS - inte är de bra inte...
HUGG ORM - Effektivare än att slå den?
BRUNSTENS BATTERIER - något för massageapparater?
SKUM TOMTE - tar klapparna själv.
RÖK FRITT - bolma på bara!
SLÄNG GUNGAN - den är nog trasig.
SJÖ NÄRA TOMT - inte sjönära då?
KASSA SKÅP - inget att förvara något värdefullt i.
HAND TVÄTTAS - före maten.
KLIPP PYTON - har ormar hår?
NACKA NAPRAPATERNA - ta livet av dem!
LÅNG HÅRIG - men kanske snaggad?
SNOR KRÅKA - stjäl en fågel.
JÄST SVAMP - alkoholhaltig?
ETT STYCK MORD - vill ni beställa något mer?
SKYGG LAPP - skraj same?
HÅLL PLATSEN - så ingen annan tar den?!
SJUK GYMNAST - kan behöva en sjukgymnast.
MORGON ROCKAR - kväll suger?
BARN UNDER KLÄDER - rädda dem innan de kvävs!
SUPER UNDER STÄLL - dricker alkohol medan han sladdar?
ETT TRUMPET SOLO - tutar lite motvilligt?

Kommentarer
Postat av: Per

Ja men eller hur?. Det värsta är att det alldeles för ofta finns sådant i tidningarna. När inte journalister ens lyckas med det undrar man hur mycket i texten som stämmer. Eller ja det kanske var en överdrift, har slutat läsa kvällstidningar.

2009-05-31 @ 11:03:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback