Farmor och farfar

Jag har aldrig träffat min farmor och farfar. Det har ingen av mina syskon heller gjort. Det finns en mycket enkel förklaring till det. Ingen av dem fanns längre i livet när min äldsta bror föddes. Farfar dog samma år som min bror föddes. Farmor ett par år innan.
Igår var jag, Max och Erik hemma hos min pappa och hälsade på, det var mysigt! Då började jag fråga lite om farmor och farfar, man är ju ändå lite nyfiken, så lite släktforskning light gjordes, pappa drog fram ett papper som han hade i någon av sina lådor (man kan hitta allt möjligt i dom där lådorna, säkert saker från tiden innan elden uppfanns!)
Pappret visade iaf när min farmor och farfar var födda, deras namn och personnummer, personnumrerna var bakvända, ja dom är ju från Finland och där är personnumrena bakvända tydligen. Hur som helst, min farfar var född 1894, ja på artonhundratalet, sjukt!! Och farmor var född 1899, också på artonhundratalet. Helt sjukt när man tänker på det, och coolt! Mer än ett sekel sen! Farfar dog 1972 farmor 1969.
Farfar hette Axel Johannes och farmor Sanni Theresia, jag och alla mina systrar är döpta efter farmor, vi heter alla Theresia i andranamn, varav en av oss har det som tilltalsnamn!
Jag vet ju inte så mycket om min finska släkt, jag har inte ens träffat alla, pappa hade hela 9 syskon varav han är yngst av dem alla! Pappa drog ut på sjön när han var i tonåren och träffade min mamma på en båt som hon också jobbade på därefter bosatte han sig i Sverige, efter många år på sjön som matros.
Pappa har varit nästan överallt, men han pratar inte så mycket om det. Inget speciellt med det, tycker han..
Sist jag var i Finland och hälsade på var jag 12 år, då var vi hos min farbror Julle och stannade bara i ett par dagar, pappa skulle sälja sin allra sista ö, som han ärvt..
Det skulle vara ganska coolt att släktforska på riktigt, på båda sidor :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback