Smittad av svininfluensan..

Jag är inte speciellt rädd. Det kanske jag borde vara? Men jag är det inte, kanske kommer? Känns som att media har blåst upp en vanlig influensa till en hel jävla stor apparat. Det har kommit nya sorters influensa förr, man kan bli allvarligt sjuk av de "gamla" influensavirusarna också..  
Jag har min alcogel, jag tvättar händerna hyffsat ofta, jag hånglar inte upp sjuka människor eller främlingar på stan (det gör inte Max heller) och när jag är ute och åker kommunalt ser jag lite extra grinig ut så folk låter mig och Max vara ifred, ingen vill gulla med en unge vars mamma ser ut att kunna kasta en konservburk i huvudet på en (tips till dig Linda;)).. Det är mina "åtgärder" hittills.

Fråga Experten i aftonbladet:

Hur många av de som insjuknat i svininfluensan får livshotande symptom? Vad säger statistiken hittills?


Svar: Det finns inga säkra uppgifter på hur många som insjuknat eftersom väldigt få har provtagits av det stora antal människor som insjuknat. Därför finns det inte klara underlag för hur stor andel av dem som har smittats som

har fått svår sjukdom

De som har haft influensan och nu är friska, har de tidigare varit fullt friska med bra immunförsvar?

Svar: Ja, men det finns också personer med underliggande sjukdomar som tillfrisknar.


Hur ska någon som drabbas av lindrig influensa kunna veta skillnaden mot en vanlig förkylning?

Svar: Det är jättesvårt. Det kan man inte. Just nu finns det många som har drabbats av olika typer av förkylningar som tror att de drabbats av influensan. Det är alltid svårt at påvisa när man inte drabbas av klassiska symtom.


Hur vet man att man fått svininfluensan?

Svar: Känner du att du har insjuknat plötsligt, ont i halsen, feber, torrhosta, då är det troligt att du har svininfluensan. Men det kan alltid finnas andra infektioner som kan orsaka samma sak.


Kommer man kunna vaccinera spädbarn också?

Svar: Nej. Vaccinet kommer bara att vara godkänt från sex månader och uppåt.


Är man garanterad att INTE få influensan om man tar vaccinet?

Svar: Nej, alla kanske inte får hundraprocentigt skydd. Vi vet inte hur effektivt det här vaccinet är eftersom det är nytt för oss. Men det är troligtvis bättre än vaccinet mot den vanliga säsongsinfluensan som ger ett 70 till 80-procentigt skydd.


Är det någon som dött av svininfluensan i Sverige ännu?

Svar: Nej.


Hur vanligt är det att människor i samband med den årliga influensan blir behandlade med den så kallade ECMO-behandlingen där en konstgjord lunga används?

Svar: Mycket ovanligt. Men kom ihåg att skillnaden mellan den årliga säsongsinfluensan och pandemin är att det blir många fler som insjuknar



OBS! VARNING!!
Såhär kan man komma att se ut om man bli smittad av svininfluensan. Det här är ett av de allvarligaste fallen hittills, bara veckor innan så var det här en man i sina bästa år, ca 30 år gammal, 1,85 lång, mörkt hår, vackra ögon, välbyggd, han var en blandning mellan Wentworth Miller, Brad Pitt, Jesse Metcalfe, Colin Farrel och den snygga killen i "Step Up".
Så watch out guys!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback