Hur och vart söker man hjälp?

Jag vet hur psykiatriska vården ser ut idag, väntetider, telefontider som är jättekorta, väntelistor, kötider etc. Ibland kan man faktiskt inte vänta, speciellt inte om man har en liten att ta hand om. Då kan man behöva hjälp snabbt!

Hur jag gjorde:
Åkte in till karolinskas gynakut, satt och väntade en jävla tid, fick sen hjälp, och remiss skickades till öppenpsykiatrin i Märsta. När dom hörde av sig så mådde jag okej och sa nej till hjälpen. Sen brast det nån vecka efter.
Jag pratade med BVC, talade om hur dåligt jag mådde, då fick jag komma till deras kurator. Tyckte dock inte att det hjälpte.
Ringde upp öppenpsykiatrin, bad om hjälp och sa att jag inte skulle klara mer snart, fick komma dagen därefter. Gick där på några besök. Fick mediciner utskrivna. Var även i kontakt med vårdcentralen.
Ringde min MVC-barnmorska och bad om hjälp, hon i sin tur rekommenderade mig att ringa BUP. Så jag ringde BUP i sollentuna och bad om mer hjälp, fick komma dit och prata med en jättebra psykolog och träffa deras läkare, fick älta igenom allt jag tyckte var jobbigt, gråta, bli arg, skratta och bara prata. BUP har även något som kallas för spädbarnsverksamhet som man kan få komma på och få hjälp att "vara" med sin bebis och träffa andra mammor och pappor som har det tufft. De har även ett team som kan komma hem till en och hjälpa en att få vardagen att gå ihop, vilket inte alltid är det lättaste som nybliven förälder.
SÅ jag har i princip varit i kontakt med nästan alla man kan hitta, jag var i så desperat behov av att få må bra.

Så man kan alltså vända sig till:
BVC
MVC
Öppenpsykiatrin
Vårdcentralen
BUP (barn och ungdomspsykiatrin)
Akutmottagning
Sjukhuset där du födde
Familjecentrum (kurator)
Aurora/juno-mottagning (kan vara bra att komma och prata igenom sin förlossning med om man upplever den som svår/traumatiskt och kanske en del i varför man mår dåligt)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback